بازرگانی دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

همه چیز در رابطه با سامانه EPL

مقدمه

در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و ورود تکنولوژی به صنعت، بسیاری از کارها به صورت اینترنتی صورت می‌گیرند. از مزایا فعالیت‌های اینترنتی می‌توان به صرفه جویی در زمان و مصرف کاغذ اشاره کرد. استفاده از اینترنت و تکنولوژی روز به روز همگانی‌تر گشته که این مهم موجب شده است تا استفاده از این سیستم در کارهای اداری نیز باب گردد.

در سال‌های گذشته با افزایش مراودات بین المللی ایران با دیگر کشورها، روز به روز بر میزان کالاهای ورودی به گمرک افزوده می‌شد. با توجه به اینکه در گذشته تمامی فعالیت‌های ترخیص کالا در گمرک به صورت فیزیکی صورت می‌گرفت، ورود و خروج کالا از گمرک زمان زیادی می‌گرفت. به همین دلیل با همگانی شدن استفاده از اینترنت، سامانه‌ای ایجاد شد که می‌توان به راحتی در آن نسبت به انجام خدمات گمرکی اقدام کرد. سامانه مذکور، سامانه EPL نام دارد. این سامانه که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، ویژگی‌های متعددی دارد که می‌توان با آگاهی از آن‌ها به راحتی نسبت به انجام خدمات گمرکی پرداخت. به همین دلیل در ادامه به بررسی همه‌ چیز در رابطه با سامانه EPL می‌پردازیم.

همه چیز در رابطه با سامانه EPL

سامانه EPL چیست؟

همانطور که مستحضر هستید خدمات ترخیص کالا از گمرک روندی زمانبر است. برای رفع این مشکل سامانه‌ای به نام سامانه EPL ایجاد شده است که افراد می‌توانند با ثبت نام در این سامانه تمامی خدمات گمرکی خویش را به بهترین و راحت‌ترین شکل در این سامانه انجام دهند. سامانه EPL که به سامانه جامع امور گمرکی مشهور است برای سهل کردن فرآیند ترخیص کالا از گمرک ایجاد گردیده است.

سامانه EPL پلتفرمی است که تاجران می‌توانند در آن بیش از 34 عملیات گمرکی را به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به گمرک انجام دهند. این سامانه به واسطه رابط کاربری آسان خویش کمک بزرگی به بازرگانان می‌کند و این موضوع موجب می‌شود تا این دسته افراد بتوانند به راحتی هرچه تمام‌تر نسبت به انجام امور گمرکی خود بپردازند.

همه چیز در رابطه با سامانه EPL

EPL مخفف Electronic Packing List بوده که دلیل نامگذاری این سامانه، کاربرد اصلی آن می‌باشد. از جمله خدماتی که می‌توان بدون مراجعه حضوری به گمرک و فقط در این سامانه انجام داد می‌توان به ثبت اظهارنامه محموله، تجمیع و تفکیک بارنامه، دریافت ترخیصیه، مشاهده انبارنامه و … اشاره کرد.

تاریخچه سامانه EPL

سامانه EPL که می‌توان از آن به عنوان پرکاربردترین سامانه فعال در حوزه تجارت بین المللی کشور نام برد برای اولین بار در سال 1392 ایجاد گردیده است. این سامانه در ابتدا تنها در یک گمرک مورد استفاده قرار گرفت اما زمانی که استفاده از آن نتایج مثبتی را به ارمغان آورد روز به روز همه‌گیرتر شد و در سال‌های اخیر در تمامی گمرک‌های کشور از این سامانه استفاده می‌کنند. سامانه EPL که به پنجره رسمی تجارت فرامرزی معروف است از طریق درگاه epl.irica.ir در دسترس است و شما می‌توانید با مراجعه به این وب سایت نسبت به استفاده از این سامانه اقدام کنید.

چرا باید از سامانه EPL استفاده کنیم؟

سامانه EPL یکی از بهترین سامانه‌های موجود در کشور است. این سامانه با هدف سر و سامان دادن به فضای گمرکی کشور به وجود آمده است که تا به امروز از این آزمون سربلند بیرون آمده است. ایجاد سامانه EPL با هدف از بین بردن تخلفات گمرکی و تسریع زمان ترخیص کالا از گمرک به وجود آمده است.

از مهم‌ترین دلایل استفاده از سامانه EPL می‌توان به عدم نیاز به مراجعه حضوری و به طبع از بین رفتن مشکلات مرتبط با مراجعه حضوری اشاره کرد. همچنین از دیگر دلایلی که باید حتما از EPL استفاده کرد امکان رهگیری محموله ثبت شده در سامانه می‌باشد. همچنین سامانه EPL از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و بازرگانان می‌توانند بدون کوچکترین استرس نسبت به ثبت اطلاعات خویش در این سامانه اقدام کنند.

همه چیز در رابطه با سامانه EPL

مزایا استفاده از سامانه EPL

پر واضح است که در سال‌های اخیر استفاده از سامانه EPL و آگاه بودن از تمامی زیر و بم‌های این سامانه به یکی از واجبات تجارت بین المللی تبدیل شده است. دلیل این موضوع ویژگی‌ها و مزایا باورنکردنی این سامانه است که EPL را به یک سامانه کامل و بی رقیب تبدیل می‌کند.

از مزایا استفاده از سامانه EPL می‌توان به آنلاین بودن و عدم نیاز به مراجعه حضوری به گمرک اشاره کرد. این موضوع از اصلی‌ترین ویژگی‌های EPL می‌باشد. سامانه EPL با حذف مراجعه حضوری و از بین بردن مراودات کاغذی تاثیر بسزایی در کاهش زمان انجام خدمات ترخیص کالا از گمرک داشته است و بازرگانان می‌‌توانند با استفاده از این سامانه به راحتی نسبت به ترخیص کالا از گمرک اقدام کنند.

همچنین استفاده از سامانه EPL موجبات کاهش میزان قاچاق ،تخلفات گمرکی و فرار مالیاتی را فراهم کرده و مسئولین می‌توانند به راحتی به تمامی فرآیندهای این مجموعه نظارت کنند. علاوه بر این لازم به ذکر است که استفاده از سامانه EPL موجب می‌شود تا تمامی اطلاعات مرتبط با تجارت در فضای تحت وب در دسترس باشد که این مهم از اهمیت بسیار بالایی در این حوزه برخوردار است.

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از سامانه EPL می‌توان به افزایش درآمد‌های گمرکی اشاره کرد. استفاده از این سامانه موجب کاهش نیروی انسانی مورد نیاز در گمرک‌ها شده که این موضوع تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های گمرک دارد. همچنین با توجه به اینکه با استفاده از EPL میزان نظارت سازمان بر روی تمامی تراکنش‌های گمرک را افزایش می‌دهد، قابل حدس است که امکان فرار مالیاتی و عدم پرداخت تعرفه‌ها و عوارض وجود ندارد که این موضوعات موجب افزایش درآمد گمرک می‌گردد.

در انتها از دیگر ویژگی‌های سامانه جامع امور گمرکی می‌توان به رهگیری کالاهای موجود گمرک، شناسایی هویت کالا و تاجر، تسهیل فرآیند ترخیص کالا، مشخص نمودن آمار دقیق، ساخت پرونده آنلاین برای تاجران و دیگ فعالیت این حوزه و … اشاره کرد.