بازرگانی دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

همه چیز درباره واردات چوب

همه چیز درباره واردات چوب

مقدمه

اگر بخواهیم یکی از پرکاربردترین منابع اولیه در زندگی ما انسان‌ها را نام ببریم، قطعا چوب از اصلی‌ترین گزینه‌های ماست. چوب که در لغت به معنای بخش جامد موجود در تنه درختان می‌باشد، امروزه در تمامی بخش‌های زندگی افراد کاربردهای فراوانی دارد. از کاربردهای مستقیم چوب در زندگی افراد می‌توان به تولید چهارچوب در و پنجره، تولید میز و صندلی، استفاده در دیوار و سقف منازل و … اشاره کرد. همچنین چوب با فرآوری مخصوص به خود به صورت غیر مستقیم هم در صنعت کاربرد دارد که از اصلی‌ترین کاربردهای آن می‌توان به کاغذ اشاره کرد.

کشور ما ایران توانایی تولید سالانه پنج میلیون متر مکعب چوب را دارد که این میزان برای مصارف درون کشور کافی نیست. به همین خاطر در سال‌های اخیر میزان واردات چوب به شکل باورنکردنی افزایش یافته است. این مورد موجب شده است تا برخی قوانین در رابطه با واردات چوب وضع شده که در ادامه به بررسی واردات چوب به کشور و برخی قوانین موجود در این حوزه می‌پردازیم.

واردات چوب

امروزه یکی از اصلی‌ترین نیازهای کشور، چوب می‌باشد. میزان چوب تولیدی در ایران به میزانی نیست که بتواند تمام نیازهای ما به چوب را برطرف کند. به همین دلیل واردات چوب در سال‌های اخیر رونق گرفته است. روسیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان چوب به کشور ما شناخته می‌شود به طوری که سالانه بیش از یک میلیون متر مکعب چوب روسی از این کشور وارد می‌شود. ا مهم‌ترین چوب‌های وارداتی از کشور روسیه می‌توان به چوب نراد روسی، چوب راش و چوب یولکا اشاره کرد. واردات چوب مراحل مخصوص به خود را دارد که در ادامه به بررس مراحل واردات چوب می‌پردازیم.

همه چیز درباره واردات چوب

مراحل واردات چوب

اگر خواهان واردات به چوب کشور هستید، بهتر است با مراحل واردات چوب آشنا شوید. برای واردات چوب در ابتدا باید با انتخاب شرکت تولید کننده چوب، نسبت به ثبت سفارش اقدام کرد. سپس باید با تعیین شیوه پرداخت، نسبت به تعیین نحوه حمل و نقل نیز اقدام کرد. در ادامه می‌توانید با دریافت چوب‌های خریداری شده و تحویل آن‌ها به شرکت حمل و نقل، تاییدیه‌های لازم در جهت دریافت محصول در کشور را دریافت کرده و با پرداخت هزینه‌های گمرک و دریافت مجوز‌های لازم، نسبت به دریافت چوب اقدام کنید.

ترخیص چوب از گمرک

ترخیص چوب از گمرک به مجموعه مراحل و فعالیت‌های که باید برای واردات یا صادرات چوب در گمرک طی شود، گفته می‌شود. این مرحله که از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مراحل صادرات یا واردات چوب می‌باشد به این شکل می‌باشد که باید چوب را به گمرک تحویل داد و سپس تمامی مدارک مورد نیاز و اطلاعات محموله مورد نظر به صورت اینترنتی و یا فیزیکی ثبت شده و پس از تایید اطلاعات، نسبت به خارج کردن محموله از گمرک اقدام کرد. از مهم‌ترین اسناد و مدارکی که جهت ترخیص کالا از گمرک باید تهیه شود می‌توان به گواهی بهداشت و سلامت کالا، انبارنامه، پیش فاکتور، اظهارنامه مالیاتی و … اشاره کرد.

همه چیز درباره واردات چوب

از بهترین و بزرگ‌ترین گمرک‌های فعال در زمینه واردات چوب می‌توان به گمرک انزلی و گمرک آستارا اشاره کرد. امروزه گمرک انزلی بیش از 80 درصد میزان ترخیص چوب در کشور را به عهده دارد. دلیل این موضوع این است که گمرک انزلی بهترین گمرک برای واردات چوب از روسیه است و چوب روسی نیز بیشترین میزان واردات به کشور را داراست.

تعرفه واردات چوب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که وارد کنندگان چوب باید در هنگام تجارت چوب به آن توجه کنند، تعرفه واردات چوب می‎‌‌باشد. تعرفه واردات چوب از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌تواند تاثیر بسزایی در ارزندگی واردات چوب بگذارد. تعرفه واردات چوب به سه دسته کلی تقسیم می‌شود.

  • تعرفه ثابت

تعرفه ثابت تعرفه‌ای است که به صورت ثابت بر اساس وزن و مقدار کالا تعیین می‌گردد.

  • تعرفه ارزشی

تعرفه ارزشی یکی از مدل‌های تعرفه گمرک می‌باشد که بر اساس ارزش کالا تعیین می‌گردد. در تعرفه ارزشی عوارض گمرکی نیز تاثیر گذار است.

  • تعرفه مرکب

تعرفه مرکب تعرفه‌ای است که از ترکیب تعرفه ارزشی و تعرفه ثابت به وجود آمده است. این نکته بدین معناست که در این تعرفه هم میزان وزن و حجم کالا و هم میزان ارزش کالا تاثیر گذار است.

علاوه بر تعرفه‌های ذکر شده که در گمرک دریافت می‌شود یک نوع تعرفه دیگر وجود دارد که باید حتما به آن توجه کرد، تعرفه بر اساس تسهیلات است که به سه دسته تقسیم بندی می‌گردد.

  • تعرفه یک ستونه

تعرفه یک ستونه تعرفه ثابتی است که از تمامی کشورها به صورت ثابت دریافت شده و هیچ‌گونه تخفیف یا چیز دیگری را شامل نمی‌شود. این تعرفه ثابت است و هیچ انعطافی در این تعرفه وجود ندارد.

  • تعرفه دو ستونه

تعرفه دو ستونه تعرفه متغیری است که برای هر کالا بر اساس عوارض گمرکی و حقوق تعیین می‌گردد. در این تعرفه، حداکثر تعرفه برای محموله و تخفیف‌ها و انعطاف‌هایی برای برخی کشورها در نظر گرفته می‌شود که این موضوع سبب تغییر در تعرفه دو ستونه می‌گردد.

  • تعرفه سه ستونه

تعرفه سه ستونه، تعرفه پیشرفته‌‌تری نسبت به تعرفه دو ستونه است. در این تعرفه میزان تخفیفات و نکات بیشتری برای برخی کشورها لحاظ گردیده تا مراودات تجاری میان کشورهای منتخب افزایش یابد.

حال که با انواع تعرفه موجود آشنا شدید، بهتر است با تعرفه واردات چوب نیز آشنا گردید. تعرفه واردات چوب به شرح زیر است.

  • هزینه تعرفه گمرکی که برابر 4% بوده و 3% ارزش افزوده به این مبلغ افزوده می‌شود.
  • تعرفه وزارت راه
  • تعرفه ثبت سفارش
  • هزینه انبارداری و ترخیص
  • هزینه بارگیری و چیدن فله
  • هزینه‌های بندری

قوانین ترخیص در واردات چوب

هر گونه تجارت و معامله‌ای قوانین خاص خود را دارد. به همین دلیل کاملا طبیعی است که برای واردات چوب به کشور که از ارزش دلاری بسیاری ابلایی برخوردار است نیز قوانین خاص و کاملی وجود داشته باشد. از مهم‌ترین قواعد ترخیص در واردات چوب می‌توان به موراد زیر اشاره کرد.

  • قرنطینه محموله

یکی از اصلی‌ترین قوانینی که برای واردات چوب به کشور وجود دارد، قرنطینه کردن محموله است. دلیل این موضوع امکان وجود برخی آفت‌ها و حشرات در محموله است که ممکن است موجب ایجاد خرابی گردد. به همین دلیل باید با قرنطینه کردن محموله و کندن پوست چوب برای از بین بردن این مشکلات اقدام کرد.

  • اخذ گواهی‌های سلامت

یکی دیگر از قوانین مهم ترخیص، اخذ گواهی‌های سلامت مربوطه است. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شما می‌توانید با اخذ گواهی سلامت، محموله خود را از  تمامی منظرها تایید کنید.