بازرگانی دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

معافیت‌های گمرکی

معافیت‌های گمرکی

مقدمه

با بهبود وضعیت ارتباط ایران با دیگر کشورها، روز به روز مراودات تجاری بین المللی کشورمان با دیگر کشورهای دنیا افزایش می‌یابد. این موضوع سبب شده است تا تجارت برون مرزی بسیار مورد استقبال قرار گرفته و بسیاری از افراد نسبت به واردات و صادرات کالا علاقمندند گردند. فعالیت در حوزه تجارت بین المللی اصلا کار ساده‌ای نیست و بهتر است بدانید که این حوزه علاوه بر سرمایه اولیه بالا، نیازمند برخی اطلاعات جامع و کاربردی است تا افراد بتوانند به بهترین شکل نسبت به تجارت بپردازند.

واردات و صادرات کالا حوزه‌ای جذاب و پر از موقعیت است اما توجه به این نکته ضروری است که ورود به این حوزه بدون داشتن اطلاعات کافی، مساوی شکست و خسارت سنگین می‌باشد. به همین دلیل در ادامه به بررسی تمامی نکات در رابطه با واردات کالا به کشور علی الخصوص معافیت‌های گمرکی می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

واردات کالا

در یک جامعه رو به رشد، نیازهای فراوانی وجود دارد که امکان رفع این نیازها با تکنولوژی موجود در کشور نیست. به همین دلیل بسیاری از افراد با واردات کالا به کشور در تلاشند تا به رفع نیازهای مردم بپردازند. واردات کالا یک امر مهم و حیاتی در کشور است. واردات کالا در لغت به معنای وارد کردن کالا از خارج از مرزهای یک کشور به درون مرزهای کشور برای رفع نیاز و بهبود وضعیت زندگی مردم کشور است. این امر سال‌هاست مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است.

معافیت‌های گمرکی

واردات کالا از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کشور است که می‌تواند موجب رشد زیرساخت‌های یک کشور در کم‌ترین زمان ممکن گردد. حال که با اهمیت واردات کالا آشنا شدید، بهتر است بدانید که واردات کالا به هر کشور، قوانین و قواعد خاص خود را دارد. به همین دلیل باید قبل از واردات کالا به کشور نسبت به کسب برخی مجوز‌ها اقدام کرد. دلیل اجباری بودن این مجوزها بررسی و ارزیابی محموله‌های وارد شده به کشور است تا هیچ محصول ممنوعه‌ای به محیط داخلی کشور وارد نگردد.

چرا برای واردات کالا به کشور باید مجوز گرفت؟

واردات کالا به کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما تا به حال به این سوال فکر کرده‌اید که چرا برای واردات کالا به کشور باید مجوز ورود گرفت؟

واردات و صادرات نوعی تجارت آزاد است که بازرگانان فعال در این صنعت می‌توانند به راحتی نسبت به واردات هر کالایی اقدام کنند. به همین دلیل برای جلوگیری از قاچاق کالا و ورود کالاهای غیر مجاز به کشور نیاز به اخذ مجوز است. علاوه بر این از دیگر دلایلی که برای ورود کالا به کشور باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کرد، ثبت تمامی اطلاعات در سامانه‌ها مربوط به مراجع است. این موضوع سبب می‌شود تا تمامی اطلاعات مربوط به  کالاهای وارد شده به کشور ثبت شده و مراجع مربوطه از دارایی‌های کشور آگاه باشند.

معافیت‌های گمرکی

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در هنگام واردات و صادرات باید به آن توجه کرد، تعرفه هزینه‌های خدمات است. توجه به میزان تعرفه واردات و صادرات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دلیل این موضوع تاثیر مستقیم تعرفه در سود نهایی تجارت است. پس در هنگام تجارت بین المللی اطلاعات داشتن از تعرفه‌های گمرکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

معافیت‌های گمرکی

برخی کالاهای وارداتی به کشور از برخی تخفیف‌ها و معافیت‌ها در حین واردات برخوردارند که این موضوع موجب افزایش حاشیه سود تجارت می‌گردد. تخفیف و معافیت از تعرفه واردات به دو شکل وجود دارد. در حالت اول کالای وارداتی به طور کامل از مالیات، عوارض و دیگر هزینه‌های گمرکی معاف می‌باشد. در این حالت قوانین فراوانی وجود دارد که در صورتی که محموله شما از این شرایط برخوردار باشد، نیازی به پرداخت تعرفه گمرکی نیست. دیگر مدل معافیت گمرکی، داشتن تخفیف در تعرفه ترخیص کالا از گمرک است. این مدل معافیت گمرکی شرایط خاصی دارد و در صورتی که از این معافیت برخوردار باشید، تخفیف خوبی در تعرفه‌های گمرکی برایتان حاصل می‌گردد. از مهم‌ترین کالاهایی که از معافیت گمرکی برخوردار است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • میراث فرهنگی
  • اشیاء باستانی و قدیمی
  • روغن موتور وسایل نقلیه
  • هواپیما
  • ماشین آلات خط تولید
  • قطعات نظامی و دفاعی
  • محصولات درمانی مرتبط با هلال احمر

این موارد تنها بخش کوچکی از کالاهایی است که از معافیت تمام و ناقص تعرفه برخوردارند. شما می‌‌توانید با سرمایه گذاری در این سبک کالاها با معافیت از تعرفه گمرکی، سود خوبی را حاصل کنید.

 

ممنوعیت‌های گمرکی

همانطور که گفته شد برخی کالاهای وارداتی به کشور از معافیت‌هایی برای تعرفه ورود به کشور برخوردار می‌باشند. به طبع برخی کالاها نیز وجود دارند که از ممنوعیت‌های گمرکی برخوردار می‌باشند. کالاهایی که ممنوعیت گمرکی دارند، امکان واردات آن‌ها به کشور مجاز نیست و در صورت کشف این دست کالا در محموله وارداتی، محموله ضبط شده و بازرگان مورد برخورد قرار خواهد گرفت. از قبیل کالاهایی که از ممنوعیت گمرکی برخوردارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • محصولاتی که توسط شرع حرام و توسط قانون ممنوع اعلام شده‌اند.
  • محصولاتی که توسط جدل تعرفه گمرکی ممنوع اعلام شده‌اند.
  • مواد مخدر و توهم زا. البته گاهی اوقات وزارت بهداشت و درمان جهت تولید برخی داروها نسبت به واردات این دست محصولات اقدام می‌کنند.
  • تکنولوژ‌های مخابراتی که کاربردی تجسس و جاسوسی دارند.
  • اسکناس‌های تقلبی و از دور خارج شده
  • محصولاتی که بر روی آن از الفاظ رکیک یا لوگوهای شنیع استفاده شده است.
  • سلاح و تیر. البته گاهی اوقات وزارت دفاع برای تجهیز نیروهای خود نسبت به واردات سلاح اقدام می‌کند.
  • بیوتروریزم‌ها. این دسته محصولات که سموم و مواد آلی را شامل می‌شوند برداشت دو منظوره دارند و در شرایط خاص می‌توان نسبت به واردات آن اقدام کرد.

موارد ذکر شده دسته‌ای از ممنوعیت‌های گمرکی موجود در سطح کشور ست و بهرت است بدانید در صورت کشف هر یک از این موارد در محموله افراد، تمام محموله ضبط شده و بازرگان صاحب محموله موجب پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.