بازرگانی دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

مواد اولیه دارای معافیت‌های گمرکی

مواد اولیه دارای معافیت‌های گمرکی

مقدمه

مواد اولیه دارای معافیت‌های گمرکی. با پیشرفت تکنولوژی روز به روز نیاز بشر به مواد اولیه جهت تولید کالاهای مورد نیاز خود بیشتر می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا کشورها از دو راهکار جهت رفع نیازهای خود استفاده کنند.

·       تولید کالا درون کشور ·       واردات کالای مورد نیاز

بسیاری از کشورها با افزایش تولیدات داخلی کشور، در تلاشند تا به رفع نیاز مردم خود بپردازند. اما بسیاری از کشورها که توانایی تولید تمامی کالاهای مورد نیاز را ندارند، با واردات کالا به کشور به رفع نیازهای خویش می‌پردازند. واردات کالا به کشور در لغت به معنای وارد کردن محصولات مورد نیاز به کشور از طریق گمرک می‌باشد.

در مسیر واردات کالا به کشور گمرک نقش اساسی دارد. محموله وارداتی به کشور با ورود به گمرک مورد بررسی قرار گرفته و طبق قوانین برخی فرآیندها را طی کرده و سپس از گمرک ترخیص می‌شود. در این بین برخی کالاها از معافیت‌ تعرفه گمرکی برخوردارند که این موضوع سبب راحت شدن فرایند ترخیص کالا از گمرک می‌گردد. در ادامه به بررسی ترخیص کالا از گمرک و مواد اولیه دارای معافیت گمرکی می‌پردازیم.

 

ترخیص کالا از گمرک

یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها تجارت بین المللی گمرک است. گمرک مرجعی است که محموله ورودی به کشور در آن دپو شده و با توجه به قواعد و قوانین مشخص، محموله تحت آزمایش و ارزیابی قرار می‌گیرد. سپس با کامل شدن سیکل‌های گمرکی، محموله آماده ترخیص از گمرک گشته و بازرگان می‌تواند نسبت به بارگیری محموله خود اقدام کند.

مواد اولیه دارای معافیت‌های گمرکی

مهم‌ترین بخش فعالیت‌های گمرکی، ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. این مرحله قواعد و قوانین مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل اگر با قوانین ترخیص کالا از گمرک به طور کامل آشنایی نداشته باشید، مطمئن باشید در مسیر ترخیص کالا از گمرک با مشکل مواجه شده و خسارت‌های سنگینی را متحمل خواهید شد. به همین خاطر اگر با قوانین ترخیص کالا از گمرک آشنایی ندارید، بهتر است از شرکت‌های ترخیص کالا کمک بگیرید. این شرکت‌ها با استفاده از متخصصین آگاه و کاربلد نسبت به ترخیص کالا از گمرک اقدام می‌کنند.

ترخیص کالا از گمرک فرایندی زمانبر و پیچیده است که افراد برای ترخیص کالاهای خود و خروج آن از گمرک باید مراحل زیادی را طی کنند. مراحل ترخیص کالا از گمرک به شرح زیر است.

  • دریافت تاییدیه انبار و ترخیص
  • تایید اظهارنامه در سامانه اینترنتی EPL
  • تعیین مسیر راه و کوتاژ
  • ارزیابی کالا
  • کارشناسی محموله
  • پرداخت عوارض و هزینه‌ها
  • تسویه انبار و دریافت مجوز حمل و نقل
  • ارسال مدارک برای خروج کالا از گمرک
  • خارج کردن محموله از گمرک

برای ترخیص کالا از گمرک باید تمام مراحل ذکر شده به طور کامل و مو به مو انجام گردند. در تمامی مراحل ترخیص کالا تبصره‌ها و قوانین خاصی وجود دارد که این تبصره‌ها می‌توانند موجب ایجاد تغییر در روند کار گردند. برای مثال در مرحله تعیین مسیر، یه راه وجود دارد. اگر کالا در مسیر سبز قرار گیرد، ترخیص کالا بسیار راحت صورت گرفته و نیاز به بررسی مجدد نیست. اگر کالا در مسیر زرد قرار گیرد، مدارک و مجوزهای محموله باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد. اما اگر محموله در مسیر قرمز قرار گیرد، فرآیند بسیار زمانبر بوده و باید تمامی محموله‌ها دوباره موجب بازرسی، کارشناسی و آزمایش قرار گیرند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ترخیص کالا از گمرک، تعیین تعرفه و پرداخت هزینه‌های تجارت است. این هزینه‌ها و تعرفه‌ها علاوه بر چیستی کالا و وزن آن، به بازرگان و سابقه وی نیز مربوط می‌باشند. این مهم زمانی اهمیت می‌یابد که بدانید برخی کالاها از معافیت گمرکی و برخی دیگر از ممنوعیت‌های گمرکی برخوردارند و نمی‌توان آن‌ها را به کشور وارد کرد. در ادامه به بررسی معافیت‌های گمرکی و مواد اولیه دارای معافیت گمرکی می‌پردازیم.

معافیت‌های گمرکی

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک، تعریف تعرفه‌ها و هزینه‌های تجارت است. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا میزان تعرفه و هزینه‌های جانبی تاثیر مستقیمی در میزان سود نهایی تجارت دارد. تعرفه‌ گمرکی به مشخصات کالا، وزن کالا، کشور مبداء و … بستگی دارد و شما می‌توانید با بررسی تمامی این موارد نسبت به کاهش تعرفه مراوادات گمرکی اقدام کنید.

بسیاری از کالاهایی که به کشور وارد می‌شوند، از برخی محدودیت‌ها و معافیت‌هایی برخوردارند که با توجه به این نکته حاشیه سود تجارت تعیین می‌گردد. معافیت‌های گمرکی به دو صورت تعریف شده‌اند.

  • در حالت اول کالای وارداتی به طور کامل از مالیات، عوارض و دیگر هزینه‌های گمرکی معاف می‌باشد.
  • در حالت دوم محموله وارداتی شما از تخفیف در تعرفه ترخیص کالا برخوردار است.

زمانی که محموله شما معاف از مالیات و تعرفه باشد، هیچ نیازی به پرداخت هزینه‌های گمرکی نبوده و شما می‌توانید تنها با پرداخت هزینه‌های جانبی نسبت به واردات کالا اقدام کنید. اما زمانی که محموله وارداتی شما از تخفیفاتی برخوردار باشد، شما باید میزانی از هزینه‌های گمرکی و مالیات را پرداخت کنید اما در این مسیر از تخفیف خوبی برخوردار می‌باشید. امروزه بسیاری از کالا از این معافیت‌ها برخوردارند که در ادامه به بررسی مواد اولیه دارای معافیت گمرکی می‌پردازیم.

مواد اولیه دارای معافیت‌های گمرکی

چه کالاهایی از معافیت گمرکی برخوردارند؟

حال که با معافیت‌های گمرکی آشنا شدید، بهتر است بدانید که بسیاری از کالاها در حین واردات به کشور از معافیت گمرکی برخوردارند. دلیل این موضوع ارزشمند بودن این دست کالاها و نیاز کشور به واردات این مدل کالاهاست. به همین خاطر قوانین متعددی وضع شده است تا وال واردات این محموله‌ها به کشور آسان گردد. از مهم‌ترین مواد اولیه دارای معافیت گمرکی می‌Jوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مواد اولیه دارویی مانند شیر خشک
  • مواد اولیه تجهیزات آزمایشگاهی
  • ماشین آلات صنعتی که در کشور تولید نمی‌شوند.
  • میراث باستانی
  • روغن موتور خودروهای سبک و سنگین
  • انواع مدل‌های هواپیما
  • قطعات نظامی و دفاعی
  • محصولات درمانی مرتبط با هلال احمر

این موارد تنها بخش کوچکی از کالاهایی است که از معافیت تمام و ناقص تعرفه برخوردارند. شما می‌‌توانید با سرمایه گذاری در این سبک کالاها با معافیت از تعرفه گمرکی، سود خوبی را حاصل کنید.