بازرگانی دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

دنیازاد تجارت گیلان

ترخیص کالا از بندر استارا

ترخیص کالا از گمرک آستارا

مقدمه

در سال‌های اخیر با افزایش مراودات تجاری کشور عزیزمان ایران با دیگر کشورهای دنیا، بسیاری از افراد به حوزه واردات و صادرات ورود کرده‌اند. این حوزه که سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی را داراست، از سود خوبی برخوردار است که این نکته برای علاقمندان به این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

گمرک یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجارت است و بازرگانان باید با انتخاب بهترین گمرک برای کالای خویش، مسیر تجارت خود را هموار کنند. از بهترین گمرک‌های فعال سطح کشور می‌توان به گمرک انزلی، گمرک امام خمینی و گمرک بوشهر اشاره کرد اما یکی از بهترین و پرکاربردترین گمرک‌های سطح کشور، گمرک آستاراست. این گمرک ویژگی‌ها و مزایا منحصر به فردی دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این گمرک می‌پردازیم.

همه چیز درباره گمرک آستارا

آستارا یکی از شهرهای مرزی استان گیلان است که یکی از بهترین گمرک‌های ایران در این منطقه قرار دارد. آستارا در شمالی‌ترین بخش مرزی میان ایران و کشور آذربایجان قرار دارد که این مهم موجب شده است که این شهر مرزی، به عنوان یکی از بهترین بندرهای ترانزیتی شناخته شود. از نکات مهم این شهر مرزی قرار گیری رودخانه آستاراچای در کنار این شهر است.

ترخیص کالا از گمرک آستارا

یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت آستارا موقعیت جغرافیایی این شهر است. این شهر از بخش جنوبی به استان گیلان علی الخصوص رشت و انزلی، از غرب به آذربایجان غربی و اردبیل و از شمال به جمهوری آذربایجان راه دارد. این موقعیت جغرافیای مناسب، شرایطی را مهیا کرده است تا افراد بتوانند به راحتی هرچه تمام‌تر به مراودات تجاری خود از طریق این گمرک برسند.

ویژگی‌های منحصر به فرد گمرک آستارا

اگر بخواهیم یکی از گمرک‌های فعال کشور را نام ببریم، قطعا گمرک آستارا یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های ماست. از اصلی‌ترین دلایل این انتخاب ویژگی‌های منحصر به فرد این گمرک است. از مهم‌ترین ویژگی‌های گمرک آستارا می‌توان به وسعت و قدمت این گمرک اشاره کرد. گمرک آستارا به عنوان بزرگ‌ترین گمرک شمال کشور نام برد. این موضوع سبب شده است تا بتوان انواع کالاها را به راحتی هرچه تمام‌تر به کشور وارد کرد. علاوه بر این این گمرک از قدیمی‌ترین گمرک‌های ایران است که این مهم نشان از اصالت و اهمیت این گمرک دارد.

از دیگر ویژگی‌های این گمرک می‌توان به موقعیت جغرافیای این گمرک اشاره کرد. این گمرک که به واسطه قرار گیری در استان گیلان، با پایتخت و دیگر شهرها و استان‌های مهم کشور فاصله معقولی دارد، با جمهوری آذربایجان مرز مشترک داشته و از همجواری با دریای خزر برخوردار است. این موضوعات سبب شده است تا این گمرک به عنوان یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌ها برای مراودات تجاری با جمهوری آذربایجان و کشورهای اطراف و مراودات دریایی از طریق دریای خزر تبدیل شود.

مهم‌ترین ویژگی گمرک آستارا بروز بودن این گمرک است. گمرک آستارا یکی از پرترددترین گمرک‌های فعال سطح کشور است که این موضوع سبب شده است تا این گمرک از بروزترین گمرک‌‌های کشور باشد. علاوه بر این گمرک آستارا به عنوان دومین منبع درآمد اصلی استان گیلان شناخته می‌شود که این موضوع از اهمیت وجود این گمرک پرده بر می‌دارد.

ترخیص کالا از گمرک آستارا

برای آگاهی از روند ترخیص کالا از گمرک آستارا بهتر است در ابتدا بدانید که ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا از گمرک به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که بازرگانان می‌توانند با انجام آن نسبت به ترخیص کالا از گمرک و ورود محموله به کشور اقدام کنند. این مرحله که از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مراحل صادرات یا واردات به کشور می‌باشد به این شکل است که باید در ابتدا بازرگان با تحویل محموله به گمرک، نسبت به جمع آوری مدارک مورد نیاز و ثبت اطلاعات محموله مورد نظر به صورت اینترنتی و یا فیزیکی در سامانه‌های مربوطه و پس از تایید اطلاعات، نسبت به خارج کردن محموله از گمرک اقدام کرد. از مهم‌ترین اسناد و مدارکی که جهت ترخیص کالا از گمرک باید تهیه شود می‌توان به گواهی بهداشت و سلامت کالا، انبارنامه، پیش فاکتور، اظهارنامه مالیاتی و … اشاره کرد.

ترخیص کالا از گمرک آستارا

کالاهای ترخیصی از گمرک آستارا

گمرک آستارا به واسطه موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود با بسیاری از کشورها مانند روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و … مراودات تجاری دارد. این موضوع سبب شده است تا این گمرک به عنوان یکی از پرکاربردترین گمرک‌های کشور شناخته شود. میزان مراودات بالای این گمرک موجب شده است تا بسیاری از کالاهای ورودی به کشور از این مرز به کشور وارد شوند. از مهم‌ترین کالاهای ورودی به کشور از طریق گمرک آستارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • چوب
  • صنایع دستی
  • پوشاک
  • مصالح ساختمانی
  • مواد غذایی
  • ماشین‌های صنعتی
  • محصولات شیمیایی

موارد ذکر شده تنها بخشی از کالاهای وارد شده به کشور از طریق گمرک آستاراست. البته تمامی موارد ذکر شده را می‌توان از طریق دیگر گمرک‌ها نیز به کشور وارد کرد اما موقعیت استراتژیک گمرک آستارا از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت واردات از طریق این گمرک است. برای مثال بیش از 20 درصد چوب روسی وارداتی به کشور از طریق گمرک آستارا به کشور وارد می‌شود.

مراحل ترخیص کالا از گمرک آستارا

ترخیص کالا از گمرک آستارا روال و قوانینی دارد تا افراد بتوانند به بهترین شکل نسبت به ترخیص کالا از گمرک آستارا بپردازند. برای ترخیص کالا از گمرک آستارا می‌توان در ابتدا با پرکردن اظهارنامه در EPL به ثبت کالا پرداخت. در ادامه با تعیین مسیر راه محموله جهت ارزیابی ارسال می‌گردد. در ادامه با تعیین مسیر راه، کارشناسی محموله صورت می‌گیرد که این موضوع با توجه به نوع مسیر مدل‌های مختلفی دارد. در ادامه شما می‌توانید با پرداخت تمامی هزینه‌های ترخیص کالا اعم از مالیات و عوارض نسبت به تسویه با انباردار اقدام کنید. سپس شما می‌توانید با هماهنگی با انباردار نسبت به بارگیری محموله اقدام کرده و مجوز ترخیص کالا از گمرک را دریافت کنید.